Coach opleiding wordt noodzakelijk door veel thuiswerken
Thuiswerken geeft nieuwe uitdagingen voor managers. De balans tussen werk en werkplezier wordt nu bijna onzichtbaar. Hoe weet je of je medewerkers optimaal functioneren? Als aanbieder van coach opleidingen herkennen wij deze situaties bij onze deelnemers. Op dit moment werkt iedereen thuis. Het wordt lastig om je medewerkers op een juiste manier aan te sturen.
Heb je dan het idee: ze doen maar wat of heb je er vertrouwen in dat het goed gaat? Dat laatste zou natuurlijk het mooiste zijn maar dan wil je nog wel zien wat het oplevert. Twijfel je wel eens of je medewerker zich 100% inzetten. Lees dan verder.
Situatieschets: communicatie bij thuiswerkers
Al een tijd werk ik voor team waar ik de medewerkers coach op het voeren van hun telefonische adviesgesprekken met de klanten. Als coach opleiding aanbieder mag ik meekijken in de keuken van deze organisatie en zie ik wat thuiswerken doet met een team en de managers. In deze tijd communiceren we via MS Teams, Zoom, telefonisch of via de mail. Waar je normaal oog in oog met iemand het gesprek voert. Dat geldt zowel voor het MT-overleg, het werkoverleg, de weekstart en ook de individuele voortgangsgesprekken. Echt tijd voor een lolletje of wat informeel contact is er bijna niet. Als je mazzel hebt, zoekt je manager je op voor een wandeling en een goed gesprek.
Nu het bijna volledig thuiswerken al een tijdje gaande is, zie ik de behoefte bij zowel de medewerkers als de managers veranderen. Medewerkers willen meer individuele aandacht, naast de formele overleggen moet er ook plaats zijn voor een grap en een grol en de zij willen een positieve benadering door het management waarbij er oog is voor de werkdruk en situatie waar zij in zitten. Hoe manage je dit alles?
Tip van een coach opleiding professional:
Ik heb gezien dat het bij managers met een coachende leiderschapsstijl het beste gaat. Loslaten en coachen in plaats van directief aansturen. Dat gaat ook helemaal in deze tijd. Coaching zorgt voor autonomie bij je medewerkers en dit geeft een groter gevoel van werkgeluk en betrokkenheid. Waarbij loslaten betekent dat ze wellicht vaker fouten maken. Geef ze meer verantwoordelijkheden in het meedenken over de oplossing. Luister goed naar wat er gezegd wordt en bedenk je als manager eens; “wat gebeurt er hier nu echt?” Stel vragen, vragen en nog eens vragen. Blijft ook eens stil en stel een coachvraag. Wat zou de medewerker doen in deze situatie. Wat gaat goed? Hoe heeft hij/zij het al eerder opgelost? Wat is ervoor nodig om het probleem op te lossen etc..
Wil je meer coachskills check dan onze opleiding.
Volg een coach opleiding om jouw team weer betrokken te krijgen
Weet je nu wat coachend leiderschap oplevert en waarom is het in deze tijd een must is? Heb je het gevoel daar nog wat in te willen leren. Download dan onze brochure van onze opleiding doelgericht coachen. De basis van deze opleiding is het oplossingsgerichte coachen. Een prachtige vorm die je direct kunt inzetten voor je teamleden waarbij je mooie resultaten behaald.
Heel veel succes.